Kryteria Ocen SP
czwartek, 13 września 2012 13:30 Zmieniony: środa, 04 września 2019 06:01
KRYTERIA OCEN Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
SZKOŁA PODSTAWOWA ( klasy IV - VI)
Na ocenę wpływa :
a) zaangażowanie i aktywny udział w lekcji dostosowany do możliwości każdego ucznia
b) strój sportowy ( biała koszulka, dowolne spodenki sportowe oraz obuwie sportowe)- uczeń może trzy razy w semestrze nie ćwiczyć.
c) udział w zajęciach SKS,
d) udział w zawodach sportowych organizowanych na terenie szkoły,
e) reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych,
f) średnia ocen ze sprawdzianów umiejętności i wiadomości z zakresu :
- lekkoatletyki ( biegi na 60 m, 300 m, 600 m (dz.), 1000 m (chł.), test Coopera, skok w dal sposobem naturalnym, skok wzwyż sposobem nożycowym (naturalnym), rzut piłeczką palantową, pchnięcie kulą (3 kg), start niski, zmiana pałeczki sztafetowej )
- gimnastyki podstawowej,
- gier zespołowych ( piłka nożna (chł.), siatkówka, koszykówka, piłka ręczna)
g) podnoszenie własnej sprawności fizycznej,
h) systematyczność udziału w zajęciach wychowania fizycznego
KRYTERIA OCEN
I. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- Osiągną sprawność znacznie wykraczającą poza program nauczania.
- Bierze czynny udział w zajęciach pozalekcyjnych (SKS).
- Wykazuje duże zaangażowanie i aktywność na lekcjach w-f.
- Swoją postawą i stosunkiem do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń.
- Wykazał się znajomością przepisów sportowych w zakresie wszystkich dyscyplin sportowych uprawianych w szkole.
- Osiąga sukcesy w zawodach sportowych na szczeblu powiatu (miejsca I-III ) i wyżej (zawody sportowe organizowane przez Szkolny Związek Sportowy, Ludowe Zespoły Sportowe).
II. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Osiąga duży postęp w rozwoju cech motorycznych (szybkość, siła, wytrzymałość).
- Opanował pełny zakres umiejętności określonych programem nauczania na danym szczeblu nauki.
- Osiąga postęp w rozwoju cech motorycznych i umiejętności na miarę swoich możliwości fizycznych, ale wykazuje dużą aktywność i zaangażowanie w czasie lekcji wychowania fizycznego.
- Wykazuje się znajomością przepisów w zakresie dyscyplin uprawianych w szkole.
- Jest zawsze przygotowany do lekcji.
- Nie uchyla się od czynnego udziału w zawodach , w których trzeba reprezentować szkołę.
- Wykazuje duże zaangażowanie w czasie lekcji w-f.
- Systematycznie podnosi swoje wiadomości i umiejętności z zakresu wychowania fizycznego.
III. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Opanował umiejętności oraz zdobył wiadomości z zakresu w-f na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej.
- W niewielkim stopniu osiąga postęp w rozwoju swojej sprawności fizycznej.
- Rzadko opuszcza zajęcia wychowania fizycznego.
- Wykazuje dobrą znajomość przepisów dwóch wybranych gier zespołowych.
- Jest zdyscyplinowany na lekcjach w-f.
- Czasem uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych.
IV. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Opanował wiadomości i umiejętności z zakresu wychowania fizycznego określone podstawą programową na danym etapie nauki.
- Wykazuje brak zaangażowania na lekcjach w-f.
- Wykazuje brak poprawy sprawności fizycznej.
- Nie bierze udziału w zajęciach sportowo – rekreacyjnych organizowanych na terenie szkoły.
- Wykonuje ćwiczenia i zadania w czasie lekcji poniżej swoich możliwości fizycznych.
- Często nie bierze udziału w zajęciach w-f.
- Wykazuje braki w znajomości wybranych przez siebie przepisów gier zespołowych.
V. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który :
- Wykazuje braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności z zakresu wychowania fizycznego na poziomie podstaw programowych.
- Ledwie spełnia wymagania sprawnościowe lub jest bliski ich spełnienia.
- Często ( kilkanaście razy ) opuszcza lekcje w-f.
- Wykazuje brak zaangażowania oraz dyscypliny na lekcjach.
- Wykonuje ćwiczenia niedbale, niedokładnie i niechętnie.
VI. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który :
- Nie opanował wiadomości i umiejętności z zakresu wychowania fizycznego w stopniu określonym przez podstawę programową.
- Nie pracuje nad podnoszeniem sprawności fizycznej.
- Nie wykonuje ćwiczeń i zadań w czasie lekcji mimo swoich możliwości fizycznych.
- Wykazuje lekceważący stosunek do zajęć i nie wykazuje żadnych postępów w usprawnianiu.
- Bardzo często ( wielokrotnie ) nie ćwiczy na lekcjach z powodu ucieczki lub braku stroju.
- Odmawia wykonywania ćwiczeń. Nie wykonuje poleceń nauczyciela.
- Wykazuje rażące braki w znajomości zasad i przepisów gier zespołowych.
Opracował - Zbigniew Sos
Normy i oceny pomiaru umiejętności i zdolności motorycznych dla uczniów szkoły podstawowej
KLASA IV
ocena |
bieg na 300m |
skok w dal |
skok wzwyż |
rzut piłeczką palantową |
||||
|
Dz |
Ch |
Dz |
Ch |
Dz |
Ch |
Dz |
Ch |
6 |
1,02 |
0,59 |
2,87 |
3,22 |
94 |
102 |
25,90 |
38,90 |
5 |
1,07 |
1,04 |
2,58 |
2,82 |
87 |
92 |
21,50 |
30,70 |
4 |
1,12 |
1,06 |
2,27 |
2,37 |
78 |
85 |
16,80 |
22,80 |
3 |
1,21 |
1,13 |
2,00 |
2,10 |
65 |
65 |
10,00 |
15,00 |
2 |
1,25 |
1,21 |
1,70 |
1,85 |
50 |
55 |
5,90 |
10,00 |
Na ocenę końcową z wychowania fizycznego w klasach IV - VI wpływa przede wszystkim aktywność, frekwencja i postawa na lekcji uczniów.
KLASA V
ocena |
bieg na 300m |
skok w dal |
skok wzwyż |
rzut piłeczką palantową |
||||
|
Dz |
Ch |
Dz |
Ch |
Dz |
Ch |
Dz |
Ch |
6 |
0,58 |
0,56 |
3,14 |
3,59 |
100 |
112 |
30,20 |
41,70 |
5 |
1,02 |
0,59 |
2,87 |
3,22 |
94 |
102 |
25,90 |
35,90 |
4 |
1,09 |
1,03 |
2,58 |
2,82 |
87 |
92 |
21,50 |
30,70 |
3 |
1,15 |
1,12 |
2,27 |
2,37 |
78 |
85 |
16,80 |
22,80 |
2 |
1,17 |
1,14 |
2,00 |
2,10 |
65 |
65 |
10,00 |
15,00 |
Gimnastyka
1. Odmyk i wymyk na drążku.
2. Mostek z leżnia tyłem.
3. Stanie na rękach z uniku podpartego z asekuracją.
4. Stanie na głowie z siadu lub klęku.
5. Zwis przewrotny i przerzutny z asekuracją.
6. Przewrót w przód.
7. Przewrót w tył z przysiadu podpartego do uniku lub przysiadu podpartego.
8. Naskok kuczny na skrzynię i zeskok w głąb.
9. Skok rozkroczny przez kozła.
KLASA VI
ocena |
bieg na 300m |
skok w dal |
skok wzwyż |
rzut piłeczką palantową |
||||
|
Dz |
Ch |
Dz |
Ch |
Dz |
Ch |
Dz |
Ch |
6 |
0,56 |
0,53 |
3,39 |
3,99 |
106 |
120 |
34,50 |
45,00 |
5 |
0,59 |
0,55 |
3,14 |
3,59 |
100 |
112 |
30,20 |
40,70 |
4 |
1,05 |
1,02 |
2,87 |
3,22 |
94 |
102 |
25,90 |
38,90 |
3 |
1,12 |
1,07 |
2,58 |
2,82 |
87 |
92 |
21,50 |
30,70 |
2 |
1,14 |
1,09 |
2,27 |
2,37 |
78 |
85 |
16,80 |
22,80 |
Gimnastyka
1. Przewrót w przód naskokiem ponad przeszkodą.
2. Przewrót w tył do rozkroku.
3. Stanie na głowie z uniku podpartego.
4. Stanie na rękach z zamachem z asekuracją.
5. Skok kuczny przez skrzynię.
6. Skok rozkroczny przez kozła.
Test Chromińskiego
Bieg na 60 m ze startu niskiego.
Rzut piłką lekarską (3 kg) w tył ponad głową.
Bieg na dystansie 600 m (dziewczęta) i 1000 m (chłopcy).
Bieg na 60 m - dziewczęta
Klasa |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
IV SP |
10,2 |
10,7 |
11,2 |
11,7 |
Bieg na 60 m - chłopcy
Klasa |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
IV SP |
9,9 |
10,3 |
10,7 |
11,1 |
Rzut piłką ciężką (3 kg) - dziewczęta
Klasa |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
IV SP |
4,10 |
3,60 |
3,20 |
2,80 |
Rzut piłką ciężką (3 kg) - chłopcy
Klasa |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
IV SP |
4,90 |
4,30 |
3,90 |
3,50 |
Bieg na 600 m - dziewczęta
Klasa |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
IV SP |
2,12 |
2,43 |
3,04 |
3,23 |
Bieg na 1000 m - chłopcy
Klasa |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
Ocena |
IV SP |
3,45 |
4,17 |
4,42 |
5,01 |
Test sprawności fizycznej Zuchory
Wynik Testu